torsdag 16. mai 2013

DIY 17. mai-rosett


Det var med stor sorg jeg måtte innse at uansett hvor mye jeg skulle ønske det så passer ikke bunadsvesten til i morgen tidlig. Jeg elsker bunaden min og er så glad i 17. mai, så nå måtte jeg finne på noe lurt for å sprite opp den kjedelige penkjolen som blir redningen. Dette er et superenkelt titte-på-tv-samtidig-prosjekt som du rekker å få klar til i morgen hvis du, som meg, syns du mangler det lille ekstra til antrekket! Jeg har heklet på slump og laget litt ulike versjoner, både en helt glatt og en som krøller seg og ser mer ut som en blomst.






















Du trenger
Heklenål 4 (eller den tykkelsen du vil bare den passer til garnet)
Bittelitt rødt, hvitt og blått garn.

Sånn gjør du (blomsterrosett)
Begynn med blått garn.
Hekle 3 lm og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm. Eventuelt kan du gjøre som meg og lage en magic ring og hekle 3 fm i den. På den måten slipper man at det blir et hull i midten av rosetten. Fremgangsmåte som i denne videoen (hun lager 6 fm i sin ring, du skal lage 3).
1. runde: 2 fm i hver maske = 6 masker
2. runde: 2 fm i hver maske = 12 masker
3 runde: 2 fm i hver maske
Bytt til hvit tråd
4 runde: 2 fm i hver maske
Bytt til rød tråd
5 runde: 2 fm i hver maske
6 runde: 2 fm i annen hver maske

Sånn gjør du (flat rosett)
Gjør som over til og med runde 4, deretter slik:
5 runde: 2 fm i hver tredje maske
6 runde: 2 fm i hver fjerde maske

Du kan selvfølgelig tilpasse hvor mye av hver farge du vil ha ved å bytte garnet på et annet tidspunkt enn hva jeg foreslår her. Også kan du lage dem større eller mindre ved å følge fremgangsmåten over. Da må du bare øke antallet masker mellom hver gang du øker. Dette kan jo sikkert bli fint å ha under fat eller som borddekorasjoner også.

Fort gjort!
P.S. Ikke fortvil om ikke antallet stemmer helt, for i denne sammenhengen er det virkelig ikke så nøye! Jeg er såpass vimsete at det stemte ikke for meg på alle sammen, og de ble jo fine likevel :) Hurra for 17.mai, jeg tror jeg må lage noen flere!

Lina (@omgdeterlina)

Oppskrifta er gratis, og du må gjerne dele den med andre, men da setter jeg pris på at du linker tilbake til bloggen min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...