mandag 3. juni 2013

Oppussing av bad

Som sagt består mye av husbyggeprosessen i venting. Denne ventetida må man jo fylle med noe. Forrige uke reiste jeg på besøk til fetteren min på Svalbard. Det var jo mye mer givende for meg enn for dere som følger med på bloggen min. Denne uka fortsetter jeg å dele bilder av leiligheta vi bor i nå. Forhåpentligvis litt mer til glede for dere! Tidligere har jeg skrevet om oppussing av kjøkkensoverom og stue, samt den plassbygde bokhylla som jeg er så glad i. Jeg har også vist fram det fiffige barskapet vårt og litt av entreen vår. Nå er tiden kommet for å vise fram badet.

Å pusse opp bad er ingen spøk. På tross av at det er der vi har gjort minst egeninnsats er badet det rommet som har kostet desidert mest, både økonomisk sett og i form av bekymringer. For ikke å snakke om hvilket slit det er å ikke kunne dusje hjemme hos seg selv! Uten et vondt ord om håndtverkere generelt må jeg si jeg syns vi møtte nok av de som viste seg å ikke være til å stole på. Vi overtok leiligheten i midten av oktober og hadde som (alt for naivt) mål å være ferdig med soverom, bad og kjøkken før vi skulle flytte inn i starten av desember. Vi hadde avtale med en som skulle gå i gang med badet vårt rett etter overtakelsen, men det eneste han gjorde før vi ikke fikk tak i ham lengre var å rive ut alt (utenom do heldigvis). Badet var altså (nesten) ubrukelig da vi flyttet inn. Uten å male for grafiske bilder snakker vi skrekkfilm-scenario hvor vi måtte gå med hodelykt for å kunne gå på do. Alt var revet ned. Deretter måtte vi gjennom en håndfull andre håndtverkere før vi til slutt fant noen som gjorde jobben skikkelig. De av dere som er litt kjapp i hoderegning har nå skjønt at vi altså var uten bad i 2,5 mnd. Det hjalp ikke akkurat at vi også var uten kjøkken og dermed helt uten vann i tre uker. Det ble en god jul det! Mens jeg tok den første dusjen var jeg helt sikker på at jeg egenhendig skulle greie å gjøre meg skyld i vannmangel i et middels stort u-land. Da dusja jeg lenge da!

Firmaet som reddet oss til slutt heter Male og snekkerservice/Nytt baderom og de gjorde en kjempejobb! Alt skjedde etter avtale og de leverte det vi var blitt enige om. Flisene er fra Flisekompaniet. På veggene er det matte hvite fliser i 15 X 60 cm På gulvet har vi mørke gråmelerte mosaikkfliser i 2,5 X 2,5 cm.











Trøsten for de av dere som måtte stå midt oppi det er at en sånn opplevelse setter ting litt i perspektiv, så man blir innmari taknemlig i etterkant. Og nå går det jo an å le av det. I hvert fall litt. Spør gjerne hvis det er noe du lurer på!

Lina (@omgdeterlina)

P.S. Da Lars kom hjem fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte glemme å skryte av de fine innebygde skapene jeg insisterte på at vi skulle ha over den vegghengte doen. Jeg har nemlig aldri vært særlig stor fan av den hyllekanten man får over der. Jeg liker at ting er strømlinjeformet og går i ett. Vi er veldig fornøyd, og firmaet som gjorde jobben var selv så fornøyd at de adopterte ideen i andre prosjekter.

9 kommentarer:

  1. Oj! Det var litt av noen opplevelser! Jammen ikke lett å vite hvem en kan stole på av håndverkere :(
    Godt dere fant noen bra folk til slutt :) Tenker du alltid kommer til å sette litt ekstra pris på det badet!
    Ønsker deg en fin juni-uke!
    - Ingrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja absolutt! Jeg setter ekstra pris på det hver gang jeg dusjer, så med andre ord: nesten daglig :) Tusen takk for kommentar, det er så hyggelig å vite at noen leser det jeg skriver! En fin juni-uke til deg også!
      Lina

      Slett
  2. så flott bad! Herlig når rom blir ferdige) Og de hyllene over do, var kjempelurt og pent!
    fin ny uke til deg))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er lite som slår den følelsen! Tusen takk, veldig fornøyd med dem ;)
      Ha en fin uke du og!
      Lina

      Slett
  3. Så lekkert !
    Jeg digger de lange flisene, og de innebygde skapene var kjempesmart :)
    Man setter ekstra pris på ting når man må vente så lenge ;)

    Janne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja elsker både flisene og skapene! Syns det ble veldig fint! Nå driver vi jo å planlegger to nye bad, det er også spennende. Skal vi gå for det vi vet ble bra, eller skal vi sjangse på noe litt annet?
      Lina

      Slett
  4. Veldig lekkert - elsker flisene, elsker skapene! Var noen geniale løsninger, takk for inspirasjon. Jeg kjøpte et badekar, som kanskje kan være inspirasjon for deg: ORIGINAL BADEKAR
    Klem, Nelly

    SvarSlett
  5. Tusen takk for både skryt og tips, det setter jeg veldig pris på!
    Lina

    SvarSlett
  6. Ved renovering av leiligheten ville vi også pusse opp baderommet. Vi kjøpte mikrosement hos Fokhus og påførte den på gamle fliser for å spare tid og penger. Nå ser baderommet ut som nytt og kan trolig brukes i mange år fremover.

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...