lørdag 22. juni 2013

Verdens beste sjokoladekjeks (eller cookies om du vil)













Ja, jeg tillater meg å kalle dem det siden jeg hverken kan ta æren for oppskrifta eller bakinga. Oppskrifta kommer fra The New York Times som hadde en avstemming for noen år siden, bakinga er det flinke Lars som står for. Dermed kan jeg uten blygsel skryte på meg at verdens beste sjokoladekjeks serveres hjemme hos oss. Og nå vil jeg dele oppskrifta med dere. Dette er min oversettelse, jeg har ikke noen utdanning i sånt noe. Det er det en grunn til at man skal ha, og jeg gjør bare så godt jeg kan. Spør gjerne hvis det er noe som er uklart.

Du trenger
440 g. hvetemel
40 g. maizenamel
1 1/4 ts natron
1 1/2 ts bakepulver
300 g usalta smør
285 g lyst brunt sukker
225 g sukker
2 store egg
2 ts vaniljeessens
560 g mørk sjokolade
(Vi syns det er litt mye sjokolade så vi har brukt ca halvparten. Vi har også blandet lys og mørk med hell)
1 1/2 ts havsalt

Sånn gjør du
1. Sikt mel, natron, bakepulver og salt i en bolle. Sett den til side.
2. Hakk sjokoladen (hvis du ikke har kjøpt ferdig cookie-sjokolade)
3. Bland smør og sukkeret (både hvitt og brunt) i en kjøkkenmaskin. Kjør maskinen til du har en lett blanding (ca 5 minutter). Tilsett eggene, ett om gangen, og bland godt etter hvert egg. Rør inn vaniljeessensen. Senk hastigheten på maskinen, tilsett de tørre ingrediensene og kjør bare til det akkurat har blandet seg (5-10 sekunder). Ha i sjokoladebitene og bland rolig så de ikke knekkes ytterligere opp. Ta deigen ut av bakebollen og legg den på plastfolie. Legg deigen inni plasten. Man kan også rulle en pølse av deigen inni plastfolien. Da syns jeg det blir det lettere når du skal steke kjeksen. Legg i kjøleskap i 24-36 timer (her har vi jukset noen ganger og lagt deigen i fryseren og tatt den ut når den har blitt har nok til å kunne skjære i uten at den faller fra hverandre).
4. Forvarm ovnen til 180 grader (176 for å være eksakt). Gjør klar et stekebrett med bakepapir. Sett til side. Hvis du har lagt deigen i plast uten å rulle ut til en pølse bruker du en spiseskje til å grave ut deig tilsvarende en litt stor golfball og legger den på bakepapiret. Hvis du har rullet deigen kan du skjære en skive med ca 1-1,5 cm tykkelse og legge på stekebrettet. Dryss havsalt over kjeksen før du steker dem til de er gyldenbrune, ca 15 minutter. Men ovner oppfører seg ulikt, så følg litt med underveis. Kjeksene er ikke like gode hvis de får litt for lang tid i ovnen. Kjøl av kjeksen på rist før du serverer dem.











Deigen kan forresten også godt fryses ned, så dette er en enkel måte å servere noe godt hvis man får overraskende besøk eller har det travelt.

Håper dere liker dem like godt som jeg gjør! God helg!

Lina (@omgdeterlina)

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja de anbefales altså! Vi har fått veldig mye skryt for dem også :)
      Ha en fin søndag :)
      Lina

      Slett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...