mandag 15. juli 2013

DIY - barskap av retro TV

De av dere som har fulgt med en stund har allerede sett barskapet vårt som jeg har skrevet om i et tidligere innlegg. Siden jeg har fått så mange hyggelige kommentarer og spørsmål om hvordan man kan gjøre dette selv tenkte jeg å fortelle hva vi gjorde steg for steg. Bildene er ikke tatt med tanke på å skulle vise dem fram, så dere får tåle at de er litt usminket.

Men først litt historie: Lars hadde lenge hatt lyst på en barglobus. Det hadde alldeles ikke jeg. Siden vi er opptatt av at begge skal være enig i interiøravgjørelsene var vi altså uten barskap, og siden vi heller ikke har skap som er høye nok på kjøkkenet ble flaskene et evig irritasjonsmoment som jeg flyttet rundt på etter som hvor de var minst i veien. For et par år siden fant jeg tilfeldigvsi et bilde av en gammel TV gjort om til barskap på pinterest. Siden Lars jobber med TV-produksjon lot han seg heldigvis fenge av ideen. Ivrig etter å slippe mas om barglobus for alltid begynte jeg letingen etter en som kunne passe. Etter å ha fulgt med på finn en stund dukket endelig den riktige TVen opp. Vi ringte, holdt av og avtalte tid for å hente. Det var en gammel mann som skulle selge unna litt diverse, og han kunne stolt fortelle at denne TVen var så velholdt at den kunne brukes fortsatt. Til og med radioen var intakt! Vi nikket, smilte og turte ikke si hva vi skulle bruke den til, han ville helt sikkert syntes at det var trist. Men på tross av dårlig samvittighet gjorde vi som planlagt og endelig ble det barskap på oss. Lett som en plett (hvis man ser bort fra sjelekvalene). Slik gjorde vi det:


















Sånn så den ut før vi satte i gang. Vi starta med å skru av bakplata med en skrutrekker.
Inni så den sånn her ut. Vi vippet ut elektronikken og bilderøret, også var det bare å løfte ut alt sammen. Innholdet får man levert på nærmeste avfallsstasjon. Når vi hadde fått fjernet alt innholdet vasket vi over den og la inn en sponplate kledt med hyllepapir som bunn. Deretter festet vi led-lys på innsiden. Lysene kommer i ulike farger som gir ulik stemning. Er du i disco-humør kan de til og med skifte farge selv. Om du ikke trenger et barskap kan du helt sikkert sette inn et akvarium her i stedet, det hadde nok gjort seg. Du kan også bruke den som rammeverk for et bilde. Eller hva med som dukketeater for barna? Mulighetene er mange, så det er bare å slippe fantasien løs! Sånn ble den:

























Lina (@omgdeterlina)

DIYen er gratis, og du må gjerne dele den med andre, men da setter jeg pris på at du linker tilbake til bloggen min.

7 kommentarer:

  1. Jeg ønsker meg en sånn! Bare så du vet det.

    SvarSlett
  2. For en fantasi som kommer på slike løsninger :-) Utrolig stilig! Håper torsdagen din blir fin. Klem fra Monica.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Monica! Og god torsdag til deg også, og helg etter hvert og :) Klem

      Slett
  3. Kuleste barskapet jeg har sett! Hurra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ikke alltid så greit å vite hvordan det slår ut når man gjør noe som er litt utenfor boksen, men det er ekstra gøy når andre liker det også :)
      Lina

      Slett
  4. Hvor har du købt fjernsynet?

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...