torsdag 10. oktober 2013

#botrender

Salget av interiørmagasiner øker i Norge, vi bruker stadig mer penger på hjemmene våre og ønsker i større grad enn før å uttrykke hvem vi er gjennom hvilken sofa vi har eller hvilket kjøkken vi velger. Hva er det som kjennetegner oss forbrukere, hva er det som driver oss? Og hvem er det egentlig som bestemmer hva vi kjøper?

Dette var noen av temaene på innledningene under årets interiørseminar i regi av Egmont Hjemmet Mortensen. Egmont HM eier ni av interiørmagasinene på det norske markedet, i tillegg til klikk.no/bolig, og vet dermed en god del om oss som interesserer oss for interiør. Ole Petter Nyhaug fra Onlive åpnet seminaret med å snakke om sju trender eller mønstre man kan se i det norske forbruket, og nå vil jeg dele hans tanker med dere. Jeg følte meg veldig truffet, og er spent på om dere også kjenner dere igjen.

  • Vi blir stadig mer opptatt av å få mest mulig igjen for pengene våre. Samtidig som vi har bedre økonomi har vi som forbrukere har vi fått kompetansen som skal til for å skille mellom det som er kvalitet og det som ikke er det. Vi vil altså ikke nødvendigvis kjøpe det dyreste, men legger gjerne ekstra penger på bordet dersom det betyr at vi får det beste produktet. Vi ønsker høyere kvalitet og valuta for pengene. Da vi renoverte leiligheta gikk vel ca halve budsjettet vårt på skikkelig bra verktøy som vi brukte én gang og som nå står pent stabla i boden. "Utstyret er halve jobben" sa Lars og handla inn som om han skulle starte opp en snekkergesjeft på si. Godt å vite at det ikke er bare her vi driver sånn, men at dette altså er noe man kan se hos flere.
  • Vi er opptatt av at tingene vi omgir oss med skal ha en mening og en historie.Vi vil at ting skal være miljøvennlig og produsert på en ærlig og ålreit måte. Tingene skal altså ikke bare se bra ut og fungere godt, men også føles riktig. Som forbrukere har vi altså fått en økt følelse av ansvar. Dette gir seg utslag i at vi gjerne ønsker oss ting med røffe overflater og som er laget i naturmaterialer. Dette syns jeg er så fantastisk bra! Vi har et ansvar for hvordan vi overlater jorda vår til generasjonen som kommer etter oss, og de valgene vi tar er med på å påvirke dette. Derfor syns jeg det er deilig å høre at det er en trend som er gjeldende generelt blandt norske forbrukere, og ikke bare en smal tankegang.  
  • Vi har aldri tidligere hatt så mye kunnskap om hva som er bra, og hva som er dårlig, for oss enn hva vi har i dag. Den faktiske risikoen vi er utsatt for på daglig basis er akkurat den samme som den alltid har vært, mens den opplevde risikoen er mye høyere. Dette gir seg utslag i at vi  som forbrukere ønsker å ta trygge valg. Vi kjøper det vi har kjøpt før, det som føles kjent og kjært, det vi vet at vi blir fornøyd med. Ole Petter mener også at vi i denne sammenhengen vil komme til å bruke mye penger på treningsrommet i årene som kommer. Trening er jo bra for oss og en måte å forebygge alt det som er dårlig. Som ei som driver og bygger hus med eget treningsrom må jeg jo si at jeg føler meg svært truffet her. Vi har jo tenkt på helsa, og at treninga skal være lett tilgjengelig for oss når vi har tid og mulighet, men jeg var ikke klar over at dette var en tendens i tida.
  • Vi er estetiske forbrukere. Står valget mellom en stygg og en fin støvsuger velger vi den fine. Vi er opptatt av estetikk, tekstur, lukt og lyd. Vi ønsker at tingene og interiøret vi omgir oss med skal gi oss en følelse av velvære. I hjemmene vil vi i økende grad velge løsninger som gjør at vi kan endre stemning på rommene i løpet av en dag, ved for eksempel å installere belysning som kan styres via telefon eller nettbrett. På den måten vil vi kunne forhåndsinnstille ulike sanseopplevelser til ulike tider på døgnet. Som dama som har kjøpt fire (4!) sofaer på 5 år må jeg glatt innrømme at jeg er solgt for en fin innpakning. Dette er jo kanskje ikke det jeg er mest stolt av, men så enkel er jeg. For eksempel eier vi en kaffemaskin. Jeg drikker ikke kaffe. Lars drikker det kun når vi har gjester. Vi bruker den altså svært sjelden, men den er veldig fin. Det var hovedgrunnen til at jeg gikk med på å kjøpe den (riktignok for penger vi fikk til jul et år, men likevel). Kaffemaskinen vår er svart. For et par år siden lanserte de en hvit versjon, og selv om jeg er flau for det må jeg innrømme at jeg gitt muligheten kunne vurdert å bytte den ut. Bare fordi jeg heller vil ha hvit. Jeg drikker fortsatt ikke kaffe, så vårt behov for denne kaffemaskin er jo minimalt. Likevel kunne jeg altså vurdert å bytte ut en som virker helt fint mot en jeg syns ser bedre ut. Hva med deg, velger du det du syns ser best ut eller er det greit så lenge funksjonen er god? 
  • Vi ønsker oss sømløse (kjøps)opplevelser. Vi liker at ting er integrert, alt fra det helt konkrete; at kjøleskapet er innebygd i kjøkkenskrog, til det mer abstrakte; at vi kan kjøpe alt vi trenger på samme sted og får levert det helt inn i leiligheten eller huset. I en jungel av valg liker vi at det blir gjort enklere for oss ved at antall ting vi må ta stilling til blir avkortet. Dette kunne jeg ikke vært mer enig i. I byggeprosessen nå har vi for eksempel sett på ulike kjøkken. Ikea har mye fint som vi i utgangspunktet kan tenke oss, men antakeligvis ender vi opp med et Kvik-kjøkken fordi: (hold dere fast nå) vi syns tegneprogrammet til Ikea er tregt og dårlig. Vi opplever dermed at vi ikke får et like godt bilde på hva vi ender opp med ved å kjøpe et Ikea-kjøkken og føler oss ikke trygg på at vi har funnet de optimale løsningene. Det gjør vi derimot hos Kvik, som har hjulpet oss å tegne.
  • Vi er på sosiale medier, og det har ført til at vi som forbrukere har mye mer makt enn tidligere. Vi blogger og instagrammer og skriver på facebook om hvilke opplevelser vi har hatt med ulike produkter, noe som gjør at bedriftene må gi oss bedre service. Det finnes også en rekke eksempler på at forbrukere går sammen etter å ha fått kontakt for eksempel via forum på nett, og forhandler seg fram til gode priser i fellesskap, i stedet for å handle til fullpris som enkeltkunder.
  • Vi er impulsive og planlegger i svært liten grad hvilke innkjøp vi skal gjøre. Svært mye av det vi handler er såkalte impulskjøp. Hjemme hos oss har vi tatt konsekvensen av dette ved å innføre shoppestopp. Vi har altså fortsatt lov til å handle ting, men først etter å ha tatt en runde med hverandre på om vi trenger det eller bare har lyst på. Godt for både lommeboka og miljøet!
I tillegg til Ole Petter, snakket også Siv Elisabeth Egger (IKEA), Ole Ullereng (Egmont HM), Signe Schineller (Re:signert) og Joakim Lassen (Montana). Som en av forbrukerne var det veldig spennende å få lov til å delta på magasinbransjens interiørseminar, og høre litt om hvordan de tenker om oss. Det er rart hvordan trendanalytikerne kan få oss til å føle oss så gjennomsiktige og som om vi ikke har noen hemmeligheter. Vi lar oss nok påvirke av trender i mye større grad enn vi ønsker å innrømme selv. Men ingen lever jo i vakuum, så det er klart at vi påvirkes av de tanker og strømninger vi er omgitt av, selv om det føles litt rart å se det sånn satt i system. Kjenner du deg igjen?

Lina (@omgdeterlina)

4 kommentarer:

  1. Her skulle jeg gjerne kommet med en lang kommentar, men hjernen min er fredagstrøtt (jammen skal det bli godt med en rolig helg på hytten!) så den får bli heller kort. Det første som slo meg var jøss, har salget på interiørblader gått opp? Jeg kjøper aldri noen lengre, syns de alle er bare oppsamling av ting fra ulike interiørbloggere. Gidder ikke betale for noe jeg allerede har lest gratis på nett...
    Ellers var det mye jeg var enig i. Flere av punktene gikk på å være bevisste forbrukere. Vi har tid, penger og muligheten til å sette oss godt inn i tingen vi skal kjøpe, og handler deretter. Det gjelder både estetikk, miljøaspekt, kunnskap og økonomisk. Jeg vet med meg selv at vi bruker mye tid for hvert litt større innkjøp vi skal gjøre. Kjøkkenet tok ett år fra planleggingsstart til fullførelse. Kaffemaskin tok også sin tid, og der var estetikk en viktig faktor, vel så mye som funksjonalitet.
    Kunne skrevet mye mer, men det får holde. Høres ut som et godt foredrag! God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var gode og interessante innledere, så jeg er glad for å ha fått være med. Tida for det trykte ord er nok ganske spennende framover, de må i hvert fall ikke hvile på at salgstallene går oppover nå tror jeg! Kos deg på hytta og takk som titter innom :)
      Lina

      Slett
  2. Innlegget ditt var lenket til på intranettet vårt i dag! (I forbindelse med en tekst om seminaret) Artig! Godt innlegg, forresten, kjente meg igjen i en del (og begynte å angre på at vi har droppet treningsrommet.. ;o). Er for øvrig spent på framtida til interiørbladene - men jeg tror en av grunnene til at de lever bedre enn mange andre magasiner, har med estetikk å gjøre. Jeg har sett de samme reportasjene på klikk.no/bolig som i Bonytt/Rom123 og presentasjon/farger etc på nett er ikke i nærheten av å inspirere meg på samme måte som de gjør i bladene. Dette kan jo endre seg, men magasiner er jo mye kos for folk også, mer enn avisene, f.eks.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei så morsomt! Tusen takk for god tilbakemelding :) Det er jo litt uvanlig med så mye tekst og så lite bilde på en interiørblogg, men det var ikke akkurat supergodt lys å ta bilder i under seminaret, så da ble det litt tekst-tungt. Men det virker likevel som om det er en del som har sett innlegget. Jeg syns jo selv slike analyser er superspennende, nettopp fordi vi blir sett så tydelig, og det hadde jeg lyst til å videreformidle. Jeg tror jo alle trykksaker går en spennende tid i møte, selv kjøper jeg ikke (interiør)blader lengre, det er en del av shoppestoppen. På den ene siden syns jeg jo at jeg får mye inspirasjon på nett, på den andre siden savner jeg dem jo litt, for det er noe med totalopplevelsen som du sier. Jeg koser meg mer med et blad enn laptopen liksom.

      Slett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...