torsdag 17. oktober 2013

Hekla sitteunderlag

Jeg har lenge hatt lyst på sitteputer i saueskinn til spisestuestolene våre. Dere vet de fine som man har kunnet kjøpe både på Åhlens og Kid interiør? Men man kan jo ikke handle inn alt man har lyst på, så sterkt inspirert av disse fine sitteunderlagene fra Pickles-jentene begynte jeg å rekke opp et pledd jeg strikka for mange år siden som for lengst har mista fasongen. Jeg tenkte nemlig at om jeg hekla med litt ulike gråtoner kunne jeg skape det samme uttrykket selv. Som tenkt, så gjort, og jeg må si meg godt fornøyd med resultatet. Varme, gode og mjuke å sitte på er de også, og sikkert like fine å ha med ut på tur som inne.

Du trenger
200-250g Drops polaris garn i ønsket farge (avhengig av hvor stort du vil lage)
Heklenål 15 

Sånn gjør du
Legg tråden dobbel og lag en magic circle med 9 masker i ringen.
1. runde: øk med 2 fastmasker fm i hver maske (= 18 masker)
2. runde: øk i annenhver maske
3.runde: 1 fm i hver maske
4. runde: øk i hver tredje maske
5. runde: 1 fm i hver maske
6. runde: øk i hver fjerde maske
7. runde: øk i hver femte maske
8. runde: 1 fm i hver maske

Voila!

Lina (@omgdeterlina)

Oppskrifta er gratis, og du må gjerne dele den med andre, men da setter jeg pris på at du linker tilbake til bloggen min.

2 kommentarer:

  1. Sånne heklede sitteunderlag er så fiiine! Jeg har gått i tanker om å lage sånne selv, men så var det dette med heklingen da.... ;)

    SvarSlett
  2. Kast deg i det Martine! Jeg lærte meg å hekle av videoer på youtube. Garnstudio.com har også en del videoer som viser teknikker. Det er litt kronglete i starten selvfølgelig, men dette sitteunderlaget er nederst på vanskelighetsskalaen og med tjukk pinne går det kjempefort pluss at du ser maskene veldig tydelig og godt. Lykke til, jeg gleder meg til å se! :)
    Lina

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina