lørdag 12. oktober 2013

Hvordan redde et gammelt møbel av teak? DIY

Ofte når jeg er på bruktbutikker ser jeg vakre gamle møbler med store skader etter mange års forsømmelse. Kanskje er treet tørt og oppsprukket eller har vannskader. Disse møblene blir nok oftere etterlatt enn de som er godt ivaretatt. Selv om det har vært populært å male teakmøbler de siste årene er det ikke alle som ønsker å skjule den fine fargen de har i treet, og da velger de kanskje bort de med småskader. Dette er det ingen grunn til, for det er faktisk veldig lett å fjerne overflateskadene i treverket og gi de gamle møblene ny glød. I dag skal jeg vise dere hvordan.












Du trenger
Et tremøbel (med overflateskader eller bare et som har grånet litt)
00 Stålull
Grønnsåpe
Kluter som ikke loer
Jo-ni-olje

Sånn gjør du
Begynn med å pusse problemområdene med stålullen. Ikke vær redd for å ta i litt, bare pass på at du alltid følger treretningen! 

Når du er ferdig med å pusse vasker du bort pussestøvet med grønnsåpevann. Kluten skal ikke være veldig våt, ta heller flere runder for å få vekk alt støv.

Så skal du bruke en tørr klut til å sette inn møblet med jo-ni-olje. Dette er den koseligste delen av jobben syns jeg, for dette lukter det jul av! Det gjør det sikkert ikke objektivt sett, men oldemoren min hadde teakmøbler, og en del av juleforberedelsene var å sette inn møblene med jo-ni. Eller kinaolje som hun kalte det. Jeg vet ikke helt hvor dette kallenavnet kommer fra, eller om det er politisk korrekt å si det i 2013. Men det var ikke noe vondt i oldemor, og jeg tror hun kalte den det fordi den er rød, så jeg drister meg til å kalle den for det jeg også.

Uansett lukter den veldig jul for meg, så den bringer fram hyggelige barndomsminner. Alt treverket skal i hvert fall dekkes med oljen. Så skal det få stå i 10-15 minutter. Deretter bruker du en ren klut til å tørke av eventuell overskuddsolje. Dette kan du godt gjenta  to-tre ganger litt avhengig av hvor tørst treverket er. Når du er ferdig kan du klappe deg selv på skuldra for en job well done og være fornøyd med at du er med på en bærekraftig utvikling i stedet for alltid å kjøpe nye ting. Hurra for deg! Deretter er det bare å ta i bruk møbelet. Jeg liker så godt atmosfæren av disse tingene med sjel i seg. Også gjør de at jeg tenker på oldemor, og det er også veldig hyggelig.


Som alltid er det bare å spørre om du lurer på noe! Og dere, tusen takk for overveldende respons på bildene mine i høst-utfordringa hos NIB. Dere gjør meg så glad! Riktig god helg til alle gamle og nye følgere!

Lina (@omgdeterlina)

Oppskrifta er gratis, og du må gjerne dele den med andre, men da setter jeg pris på at du linker tilbake til bloggen min.

8 kommentarer:

  1. Takk for tips! trenger å gjøre det samme snart. Blir treet veldig blankt av Jo-Ni? Ser det oljet eller lakket ut?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syns ikke det blir blankt i det hele tatt, det er mer at det får en ny glød hvis du skjønner hva jeg mener? Overflaten ser olja ut og kjennes litt fløyelsaktig. Jeg syns det blir veldig fint :) Lykke til med jobben, håper du får en fin uke!
      Lina

      Slett
    2. Takk for svar, da prøver jeg det jeg også :) Fløyelsaktig høres perfekt ut :)

      Slett
    3. Du, det skulle bare mangle! Jeg syns det er så godt å få kommentarer, for da får man en bedre pekepinn på om det er interessant det man skriver om. Derfor setter jeg stor pris på alle som legger igjen noen ord og svarer alle :)
      Lina

      Slett
  2. Supert tips! Vi har en del gamle tekmøbler, som har levd lange liv.. Ett av de, det superfine Klaff 2-bordet til Bendt Winge, har en vannstripe på ene klaffen, som vi ikke har klart å få bort. Skal jammen prøve dette tipset! Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja, det må du gjøre, så håper jeg det er med stor suksess! Det blir jo selvsagt ikke helt som nytt igjen, men det hjelper betraktelig! Seinest i går sølte jeg te på salongbordet vårt og det vises ikke i dag. Enda pusset jeg ikke, bare satte det inn med Jo-Ni. Lykke til!
      Lina

      Slett
  3. Takk for tips, og en fin historie du;)
    Ha en finfin dag;)

    - malla-

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Og tusen takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter sånn pris på det :) Ønsker deg en fin høstuke (selv om den ser ut til å bli litt gråere enn de som har vært til nå).
      Lina

      Slett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...