torsdag 24. oktober 2013

Rilleskjerf

Det er ikke ofte Lars ønsker seg hjemmestrikka ting så gleden var stor da han for litt siden ville ha et skjerf. Lars er min mest kresne kunde og bestilte et passe bredt, passe langt, grått skjerf. Også skulle det være helt enkelt, ikkeno dilldall. Ok. Jeg tenkte og funderte litt, for helt vanlig rett og fram er litt kjedelig å lage syns jeg, men jeg var usikker på hva jeg kunne komme unna med. Siden han liker at ting er enkelt bestemte jeg meg for å lage et hull i skjerfet så han slipper å knyte det. Ellers fikk han akkurat det han bestilte, og skjerfet falt i smak. Nå vil jeg dele oppskrifta på dette passe brede, passe lange, gråe skjerfet med dere. Det er rillestrikket og med et hull til å stikke skjerfenden gjennom. For deres skyld har jeg strikka et litt mindre, rosa skjerf også for å vise framgangsmåten jeg har brukt, og at dette lett kan tilpasses den størrelsen man vil ha. Alt er rillestrikk og derfor er dette veldig enkelt. Prosjektet passer med andre ord godt også for de som knapt har tatt i en strikkepinne før.

Du trenger
100-150 g Dops Nepal i ønsket farge (mengden avhenger selvfølgelig av ønsket lengde og bredde)
Pinne nr 5

Sånn gjør du
Legg opp 30 masker på pinne nr 5. Du kan selvfølgelig legge opp ønsket antall masker ut fra hvilken bredde du ønsker på skjerfet, jeg har fått et skjerf på 18 cm bredde, og det er, som du skjønner av teksten over, passe bredt for Lars.
Strikk rillestrikk (rette masker fram og tilbake) til arbeidet måler ca 30 cm. På det rosa strikket jeg til det målte 15 cm.

Sett halvparten av maskene på en tråd eller en ekstra pinne og strikk videre over den resterende halvparten til denne delen måler 7 cm. Deretter setter du disse maskene på en tråd eller ekstra pinne og løfter av de maskene du satte vekk i sted.

Så strikker du til også denne delen måler 7 cm. Deretter strikker du alle maskene over på samme pinne og strikker videre til skjerfet er ca 115 cm og feller av. Det rosa strikket jeg til det målte 75 cm. Da ligger det som et lite kryss i halsen, mens det grå har en tradisjonell skjerflengde.















Fiks ferdig, så er det bare å ta bilde og legge ut på instagram for å vise at også du kan lage fine ting! På det rosa skjerfet brukte jeg to ulike nyanser for å gjøre det litt mer spennende. Men da jeg var på konsert i går så jeg flere unge, trendy mennesker med grå rillestrikka skjerf så vi er visst veldig med på moten fortsatt både Lars og jeg, selv om lillesøstra mi sier vi er kjempegamle.

Lykke til! Og som vanlig så er det bare å spørre om det skulle være noe du lurte på.

Lina (@omgdeterlina)

Oppskrifta er gratis, og du må gjerne dele den med andre, men da setter jeg pris på at du linker tilbake til bloggen min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...