fredag 22. november 2013

Oreo dream cake

Denne kakeoppskrifta har kanskje sirkulert så lenge på nett at den snart må anses for å være retro? Den er uansett en av mine favoritter å servere, og nå vil jeg dele oppskrifta mi med dere. Jeg husker dessverre ikke hvor jeg fant oppskrifta jeg har tatt utgangspunkt i, for jeg skrev den ned for mange år siden, så hvis noen som leser føler dere skal ha litt ære for den skal dere helt sikkert det; tusen takk! Siden jeg har laga denne kaka mange ganger har jeg gjort noen endringer, her er oppskrifta mi:

Du trenger
400 g oreo kjeks
100 g smør
2 pk tine kremost naturell
2,5 dl melis
1,75 dl menkomel whipping
1 pose toro sjokolademousse
3 dl melk
Rund kakeform (ca 24 cm i diameter)
Bringebær eller andre favoritter

Sånn gjør du
Brekk 1/4 av oreokjeksen i småbiter og sett til side. Resten skal smuldres opp. Smelt smøret og bland det sammen med den oppsmuldra kjeksen. Trykk blandingen ut i kakeforma. Bland kremosten med melis i en mixer så det blir en luftig og kremete blanding. Vend kremen forsiktig inn i osteblandinga. Smør over kakebunnen og legg oreokjeksen fra i sted over. Jeg liker også å legge bringebær her for å gjøre kaka litt friskere. Sett kaka i kjøleskapet en halvtimes tid mens du lager sjokolademoussen. Følg instruksjonene på posen (jada, jeg vet at det liksom er juks med pose, men jeg er en regelbryter, så det bryr jeg meg ikkeno om). Hell moussen over kaka.

Pynt med bringebær, eller hva du måtte ønske på toppen. La kaka stå avkjølt ytterligere noen timer, gjerne opp mot et døgn, men hvis dere baker den i mårra formiddag kan den helt sikkert spises som lørdagskos!

Lina (@omgdeterlina)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...