torsdag 30. januar 2014

DIY - fargede glass






Det er overraskende lett å farge glass, det krever hverken veldig mye tid eller utstyr. Jeg hadde noen gamle (og etter hvert litt kjedelige) telys-glass fra ikea liggende som sårt trengte en oppdatering. Det har kanskje du også? Dette kan også gjøres med syltetøyglass, flasker eller andre ting i glass du måtte ha liggende. Men en viktig ting: du kan ikke lagre mat eller drikke i glassene etter denne behandlingen.

Dette trenger du
Ting av glass
Decoupagelim/limlakk
Vann
Konditorfarge
Plastbestikk eller ispinner
Langpanne
Bakepapir
Måleskje
Steikovn

Sånn gjør du
Vask og tørk glassene godt. Dekk arbeidsbordet med avispapir, papp eller noe annet som tåler søl. Hell 1 spiseskje decoupagelim i glasset du vil farge.Tilsett 1/2 spiseskje vann og 9 dråper konditorfarge. Denne blandinga vil holde til ca en halvliters syltetøysglass (eller litt mindre). Hvis du vil blande to konditorfarger er det fullt mulig så lenge du ikke har i mer enn 9 dråper. Hvis du har i for mange dråper vil blandinga bli for tynn, og da blir den stripete. Bland sammen blandinga med ei plastskje eller en ispinne til fargen er jevn. Beveg rundt på glasset sånn at fargen dekker overalt (dersom du, som meg farger noe som krever mindre farge så er det bare å helle overskuddet over i neste glass). Sett glasset opp-ned på plastbestikk eller ispinner oppå ei papplate så resten av overskuddet får rent av. La glassene stå sånn og renne av seg i en time. Fargen vil nå være veldig heldekkende pastellaktig. Etter at decoupagelimet tørker vil glasset bli blank og farget av fargen du valgte. Når glassene har stått og rent av seg en time tørker du forsiktig av kanten på glassene og setter dem riktig vei på ei langpanne dekket med bakepapir og setter dem i ovn (forvarmet til 100 grader celsius). Der skal de stå ytterligere 1 time til glassene er tørre og gjennomsiktige.

Så er det bare å finne fram telys, blomster eller hva du måtte finne på å sette i glassene dine. Job well done! Vis meg gjerne hva du lager, send meg en mail eller tag meg på instagram @omgdeterlina!

Lina

2 kommentarer:

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...