onsdag 5. februar 2014

DIY - Ferm living string

Jeg husker første gang jeg så Ferm Living sin String, det var kjærlighet ved første blikk. Men når man har felles økonomi med en som heller vil kjøpe verktøyvogn enn lysestaker så sier det seg selv at man må inngå noen kompromisser. Da jeg så at Linda hadde laget sin egen versjon slo hjertet mitt ekstra fort, for da skjønte jeg at jeg endelig kunne få min egen (Lars er nemlig mye lettere å overtale til å bli med og lage ting enn til å gå i butikker og dra kortet). Dessuten er det jo litt stas å ha laga noe sammen også.






Du trenger
Drill
Bor 23 mm
Sag
Vater
Skrustikke
Assorterte trekuler (kan handles inn på feks Panduro eller Søstrene Grene)
Lyshylser 23 mm (jeg kjøpte mine på Panduro)
Hyssing/tråd/reim etter eget ønske

Sånn gjør du
Merk av midten på kulene du vil ha lys i (dette var den desidert vanskeligste delen av denne superenkle jobben). Man kan med fordel plassere kulene i ei skrustikke hvis man har det. Bor hull så lyshylsene får plass. På min lysestake, gjorde jeg som Linda gjorde, og boret hull tvers gjennom kulene for å få dem til å stå. I min stolthet over å ha laga noe med annet verktøy enn heklekrok og strikkepinner måtte jeg selvølgelig vise fram lysestaken til min gamle sløydlærer Finn. Han ga meg godkjent for kreativitet, men trekk for sikkerhet. Og det er jeg jo for så vidt helt enig i, så vi har prøvd å finne en lur løsning for å få kulene til å stå støtt. Stikk en bit av et kosteskaft i hullet og fest kula med kosteskaftet liggende i skrustikka. Kosteskaft-biten gjør det lettere å se om kula ligger rett, sånn at hullet og bunnen ikke blir skjev i forhold til hverandre. Sjekk at kosteskaftet er i vater og sag så av bunnen av kula sånn at den får en flate å stå på. Jeg har ikke ennå fått prøvd dette ut, så dette er foreløpig en teoretisk løsning, men jeg skal oppdatere diy-en når jeg har funnet ut om det fungerer. Deretter er det bare å tre kulene på det du måtte ønske av hyssing i den rekkefølgen du syns er fin. Mitt valg falt på en sterk rosa, for det syns jeg passa så fint sammen med det lyse treverket. Og du, den hyssingen er jo veldig lett å bytte ut om man blir lei!

Lina

4 kommentarer:

  1. så kult! dette blir jeg jo nødt til å legge til to-do lista mi! og så er det jo så kjekt å lage ting selv :)

    takk for at du stakk innom bloggen min, forresten! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, du har en nydelig blogg som jeg gleder meg til å følge videre. Gøy at du lot deg inspirere, men hvis du har vinnerlykke kan du faktisk vinne en hos meg i stedet for å lage din egen ;)

      Slett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...