fredag 18. april 2014

DIY betongegg // DIY cement eggs

For noen uker siden lenket jeg til dette innlegget om å lage egg i betong. Jeg falt veldig for disse eggene så vi måtte lage våre egne. Siden oppskriften jeg linka til er på engelsk og ikke så detaljert velger jeg å dele med dere hvordan vi gikk fram og hvilke erfaringer vi gjorde oss.

Du trenger
Hey Di småmuring eller Weber hobbybetong
Bøtte (til å blande i)
Rørepinne (til å blande med)
Engangsskje (eller noe annet du kan kvitte deg med etterpå)
Nål eller liknende til å stikke hull i egget med
En liten skarp kniv
Matolje
Ispinner eller liknende som får plass nedi eggeskallet









Sånn gjør du
Stikk hull i bunnen av eggene og pirk forsiktig til du har fått passe størrelse på åpningen. Rot litt rundt inni egget og hell så innholdet ut. Vi fant ingen måte å gjøre dette på uten at alt skallet forsvant inn i egget, så derfor var det dessverre ikke mulig å bruke selve egget til noe. Drypp litt olivenolje inn i de tomme eggeskallene, snurr litt på dem sånn at oljen fordeler seg, og sett dem så på hodet sånn at overskuddet renner ut. Dette gjør det lettere å få skallet av når betongen har tørka. Bland ut betongen med vann etter anvisning på pakken. Blandinga vår kjentes ut som en litt flytende slush. Deretter skal du ha betong oppi eggeskallene. Gjør dette litt og litt, og rør oppi med ispinner eller liknende innimellom. Dette sørger for at betongen fordeler seg bedre i formen og minsker dannelsen av luftbobler. Når vi har  laget andre ting i betong har vi dessuten rista forma og stampa den i bordet, men det turte vi ikke med eggeskallene siden de ikke er så sterke. Lars kom derfor på et lurt triks hvor vi pakka en barbermaskin inn i plast og brukte den for å lage små vibrasjoner utenpå egget. Dette hjalp også mot luftbobler og fikk betongen til å synke bedre sammen. Prøv å lag toppen så flat som mulig, da kan eggene stå på egen hånd når de er ferdige. La stå og tørke i et døgns tid (eller lengre, det kommer an på hvilken betongen du bruker). Bruk en kniv til å pirke løs skallet, og vips har du fine betongegg å pynte med!

Jeg lurer litt på å male dem sånn som hun har gjort i lenken over her, men i en annen farge. Vi får se. Foreløpig liker jeg dem egentlig godt sånn som dem er også. Hva syns dere?

Lina

English recap
This lady inspired me to make some cement eggs of my own. What do you think?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...