søndag 4. mai 2014

Hjemmelaga lemonade

Det er lite som slår iskald lemonade på en varm sommerdag. Nå er det riktignok ikke sommer helt enda, og ryktene sier at det snør der hvor jeg kommer fra, men lager du denne og skrur opp varmen litt vil det føles som sommer, jeg lover! Og det beste er at det er superenkelt; nøkkelen er å bruke riktig blandeforhold mellom surt og søtt. I oppskrifta bruker jeg begrepet 1 kopp som i prinsippet kan være akkurat hvor stor du vil, så lenge du bruker lik størrelse som måleenhet for alle ingrediensene.

Du trenger 
1 kopp sukker
1 kopp vann (som skal varmes med sukkeret)
1 kopp sitronjuice
3-4 kopper vann
(Dette gir ca 1,5 l avhengig av størrelsen på koppene du bruker)

Sånn gjør du
Varm 1 kopp vann og 1 kopp sukker til sukkeret har løst seg opp. På den måten slipper du at sukkeret synker til bunns i lemonaden din når den er ferdig. Press saften ut av 4-6 sitroner (nok til å fylle koppen du bruker som måleenhet). Hell sitronjuicen og sukkerlaken i en karaffel og tilsett 3-4 kopper vann alt etter som hvor sterk smak du vil ha. La lemonaden kjøle seg ned i en halvtimes tid i kjøleskap. Hvis du syns den er for søt tilsetter du litt mer sitronjuice. Server med isbiter og sitronskiver, solbriller og reiseradioen!

Jeg beklager at det ikke ble noe diy-innlegg på dere i dag, men jeg har hatt litt ustabilt nett de siste dagene så det får heller komme litt senere. Håper helga har vært god, her har den vært fylt av gode venner, god mat, vind i håret og sol i ansiktet akkurat sånn som jeg liker det!

Lina

2 kommentarer:

  1. Mmmm! Kjenner allerede at varmen og smaken kommer sigende nordover! Enig! Ingenting slår iskald limonade i deilig varmt sommervær☺ Takk for flott oppskrift. Det har for øvrig sluttet og snø... Våren er definitivt på veg. Jippi!
    Goklæm fra ho tanteA♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at det slutta å snø! Hvis det e noen trøst så sludda det faktisk litt her en mårra også! Så no får vi håpe at det blir en fin 17.mai og at regnet ikke kommer før i slutten av august ;) Goklem!

      Slett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...