onsdag 24. september 2014

Om perfeksjonisme og det å være god nok

Jeg er perfeksjonist. Det vil si at jeg tendenserer til å måle mine prestasjoner etter hvor nært de er det perfekte resultat. Altså at det ikke kunne bli bedre. Og da mener jeg ikke en sånn sunn "det beste jeg kunne gjøre ut fra forutsetningene jeg hadde"-tankegang. Nei, vi snakker fullt ut "dette kunne ikke vært gjort bedre i det store og det hele". Av noen liksom. Det sier seg jo selv at den målestokken nærmest garanterer skuffelse. Slitsomt. Derfor øver jeg veldig på å ikke være så streng med meg selv. Denne bloggen er et sånt øvelsesprosjekt. Jeg vinner jo ikke nobelprisen i litteratur med det jeg skriver her akkurat, og det er helt greit. Og bildene mine, de har fram til nå i stor grad blitt tatt med telefonen min. Men nå prøver jeg å bli enda flinkere til å ta bilder. Uten å få prestasjonsangst og uten å gape over for mye. Og det er litt av en balansekunst å jobbe mot å bli bedre uten å strebe mot det perfekte. Jeg snubler meg gjennom instruksjonsmanualer og fotobøker og prøver å huske om det er større tall som gir mindre blenderåpning eller motsatt, mens jeg prøver å knipse fine øyeblikk. Det sier seg jo selv at det er umulig å være best i noe man ikke kan så mye om, men jeg prøver å tenke at det er perfekt uperfekt, akkurat der jeg er nå; det beste jeg kan få til med de forutsetningene jeg har. På turen vår har jeg nesten bare tatt bilder med kameraet mitt, og jeg gleder meg til å vise dere noen, hvis dere tåler litt sånn perfekt uperfekt dere også?

Lina

English recap
I'm a perfectionist. Like really bad. I set these impossible standards for my self and sometimes they hold me back from trying something new because I know I probably won't be good at it (Duh, who here is good at everything new they try, I'd like to see their hands in the air please). On my big Californian adventure I've spent a lot of time reading about the technical skills for taking great pictures because I really want to get better at it. But it's a real challenge for me balancing the wish to better myself with the need for perfection. Up until now most of my pictures have been taken on my iPhone which has felt safe and comfortable. Now I'm running around snapping pictures while trying to remember if I should set the aperture up or down. Safe to say not all my vacation pictures turned out just the way I had hoped. But I'm trying to remind myself that it's all part of the process and that I'm learning more than I would have if I'd stuck with the camera on my phone. Kind of a perfect imperfection. And if you are ready for my first stumbling steps with a camera, I'll be glad to share some of my pictures with you.

Lina

6 kommentarer:

  1. Hola amiga querida ! Así que usted es perfeccionista ! Vermos sus fotos entonces

    SvarSlett
    Svar
    1. I'm so glad you want to see my pictures, now they're up! :)

      Slett
  2. øvelse gjør mester! gleder meg til å se ferie bildene dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke sant! Det er noe med å ikke ødelegge for seg selv ved å ville løpe før man kan gå for å si det på krøkkete norsk :)

      Slett
  3. Herlig innlegg! Jeg må nok også øve på det. Å føle at jeg er god nok. At det jeg gjør er godt nok. Men jammen meg, det er ikke enkelt. Heldigvis har jeg et avslappet forhold til bloggen min, blogging gir energi. Hadde jeg vært alt for opptatt av hvordan bloggen min var, slik jeg har inntrykk av at enkelte er, hadde jeg ikke hatt overskudd til å blogge. God søndag videre til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk! Jeg er også ganske avslappa når det kommer til bloggen faktisk, men det er ikke helt uten innsats at jeg greier å holde det sånn. Av og til kjenner jeg på stress og press med det, men da minner jeg meg selv på at det er jo for meg selv jeg gjør det, og at det skal være et positivt sted for meg :) Jeg har hatt en nydelig søndag, håper det samme for deg og at du er klar for en ny uke! Hyggelig at du tok deg tid til å skrive litt her inne hos meg!

      Slett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...