torsdag 4. desember 2014

4. desember // December 4th

Min jul handler om barnlig glede. Om å sitte i pysjen og se filmer jeg har sett snart tretti ganger før. Om lukter og smaker som gjør meg varm om hjertet. Om gode minner, heldigvis. Det er dessverre ikke sånn det er for alle, og derfor handler jula mi også minst like mye om å glede de som ikke gleder seg. Forskjellene blir så tydelige i denne tida, og Buddy og jeg syns det er viktig å gjøre noe fordi vi kan. Vi oppfordrer deg til å være med å bidra, det skal så lite til.

Fattighuset i Oslo tar i mot julegaver til folk som gruer seg fordi de ikke har råd til å gi bort gaver, husk på at også ungdommer og voksne setter pris på julegaver, ikke bare barna.

Kirkens bymisjon lager middag til de som kanskje føler seg mest utenfor i samfunnet vårt.

UngNorge gir julegaver til barna som har den verste julefeiringa; de som blir akuttplassert på institusjon på julaften fordi foreldrene ruser seg.

Erlik Oslo gir folk som av ulike årsaker har falt utenom arbeidsmarkedet muligheten til å tjene egne penger. De selger hvert år en fin julebok som kanskje kan erstatte en av julegavene du ennå ikke har funnet på.

Denne lista er tilfeldig utvalgt og selvfølgelig ikke uttømmende, det er massevis av organisasjoner som gjør bra og viktig arbeid som man kan støtte. Også er det ikke alle av oss som kan bidra økonomisk, men kanskje er det en gutt i gata di som gjør at det stikker litt i brystet? Snakk med ham. Inviter ham med når du og barna dine baker pepperkaker eller skal på aketur. Det skal så lite til; gjør noe. Gled noen som gruer seg, Buddy og jeg syns det burde være den viktigste juletradisjonen.

English recap
For Buddy and me Christmas is about giving. The differences between those who have and those in need become more visible this time of year, so we use to deliver presents to a local organization for people who don't have the money to buy presents for their loved ones. We also donate money for an organization that serves meals to addicts and homeless. It's not the charity you choose or the amount of money given that's of importance but that we all do something. You don't have to spend any money either, you can simply invite someone in on coffee or take them skating with you and your family. Christmas is a very trying time for some and we should all make an effort to make it easier on them. In our opinion that should be the most important Christmas tradition.

Lina

1 kommentar:

  1. JA! Fint innlegg! Det er så mye man kan gjøre for å glede andre, som ikke koster penger. Og skal du kjøpe julegaver, hvorfor ikke kjøpe noen av de fine tingene som lages eller selges feks hos Kirkens Bymisjon, Kirkens Nødhjelp, Flyktningehjelpen eller Røde kors? de har både symbolske gaver, og gjenstander man kan kjøpe.
    Selv skal jeg ENDELIG jobbe på julaften, på byens middag for alle som ikke har noe annet sted å være, eller som ønsker å være akkurat der. Har hatt lyst i mange år, og i år gikk vi endelig for det. Jeg gleder meg. Endelig en julaften med mening!

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...