torsdag 26. februar 2015

Helten i min historie // The hero of my story

Loppis i Oslo er ikke noe særlig syns jeg. Lange køer med folk som ser etter akkurat det samme som deg gjør at man må bestemme meg på forhånd hva en skal satse på, også må man småløpe med spisse albuer idet dørene åpner for i det hele tatt å ha sjangs. Hvis man er så heldig at man kommer først fram må man antakeligvis betale dyrt for funnet sitt også. Jeg liker å kunne rusle rundt og kikke, tenke og fundere litt på tingene jeg ser. Se det for meg hjemme liksom. Det kan man ikke på loppis i byen, så jeg slutta å gå. Men i høst fant jeg ut at jeg skulle ta med meg svigermor på loppis på landet, og der var det muligheter! Jeg gikk lenge rundt og kikka og fant fine lysestaker i sjøgrønt glass, en keramikkvase og en liten kurv i svartlakkert stål. På vei ut i bilen tenkte jeg at nå var det sikkert utplukka alle andre steder siden jeg hadde somla meg gjennom avdelinga inne, men så bestemte jeg meg for å gå en runde og kikke i avdelingen for småelektrisk. Og der lå de og venta på meg; kulelampene til Benny Frandsen! De var hele, fine og så ut som at de hørte hjemme på veggen hos oss. Det eneste som ikke var perfekt var fargen, men det er jo bare å spraye litt så blir de sånn som man vil. 10 kr per stykk skulle de ha for disse lampene; snakk om kupp!

Men så var det å få gjort det da, når hodet vil, men kroppen ikke greier å leve opp til ambisjonene. Lars hadde til og med pusset dem ned, sånn at det bare var for meg å ta sprayboksen fatt. Likevel ble oppgaven for stor, og jeg fikk stadig mer dårlig samvittighet for disse lampene som bare lå i bokhylla og venta på nytt liv. Men så, i helga, tok han affære, helten i historien min, maskerte, malte, bytta ut det elektriske, og vips så var de på veggen og passer så godt inn her at de ser ut som de alltid har hengt der. Nå har jeg fått litt mer lys og litt mindre dårlig samvittighet i sofakroken min.

English recap
I bought these retro lamps at a flee market last fall, and haven't felt up to the task of painting them a different color due to my poor health. As the days turned into weeks turned in to months my guilty conscience for not putting these lamps to good use grew, and then last weekend my hero of a boyfriend Lars did it for me! Now my corner of the sofa is a little bit brighter and a little less guilt-ridden. Don't you think it looks like they belong there?

Lina 

9 kommentarer:

  1. Såå nydelig hos deg, elsker lyset og DE lampene da:) Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver, digger egentlig bruktfunn med takler dårlig spisse albuer, masse folk og mas! Det er så deilig å gå i fred og ro! Håper du bar gode dager, jeg venter på overskuddet og har egentlig lyst til åsende deg en mail, men ting tar tid:)) Ting går ikke helt etter planen her dessverre, og kjenner meg også igjen i det du skriver om at viljen er større enn det kroppen henger med på, eller at hodet ikke samsvarer med ambisjonene!! Ønsker deg i hvertfall fine dager, og gode tanker sendes til deg! Klemklem

    SvarSlett
  2. HOLA AMIGA QUERIDA!! QUE BONITAS ESAS COLORIDAS PLANTAS !!te deseo un buen viernes
    cariños

    SvarSlett
  3. SÅ kule! Kanskje jeg må ta meg en tur på loppis på landet jeg også. I Oslo orker jeg ikke - av samme grunn som du beskriver.

    SvarSlett
  4. De lampene passet virkelig perfekt hjemme hos dere. Godt du fant dem, og fint at helten din tok tak i dem, hvis ikke hadde dem kanskje ligget i hyllen med annen farge enda:-).

    Ønsker deg en fin uke videre.
    Klem Anne Line

    SvarSlett
  5. Fint med helter! Og kjempefine ble de! Enig angående loppemarked, samme greia her i Bergen så jeg har så godt som sluttet å gå. Loppemarked skal jo være kjekt, ikke en kamp! Er så mange spisse albuer og desperate mennesker, at moroa har blitt helt borte. Og nå er vi uansett så i ryddemodus at vi heller gir til loppemarkeder...
    Håper du snart føler deg bedre, og kan nyte våren!

    SvarSlett
  6. det ble såå fint!

    Lars er en fining ♥ og det er igrunn du også *fnis*
    klem

    SvarSlett
  7. Wow! Det ble knalltøft! Og sant som du skriver - det ser ut som at de alltid har hengt der. De lampene var rett og slett ment for å henge på den veggen.
    Det er kjekt når man kan gjøre slike gode loppisfunn uten at man må bruke eller får andres spisse albuer i siden. Loppis på landet er en sikker vinner ;)

    Ønsker deg en god helg.
    Klem fra Christine

    SvarSlett
  8. For noen herlige farger!! Elsker pastell og grått..
    Jeg blir ekstra glad i loppisfunn nettopp fordi det er noe jeg har funnet selv og fordi det har en historie.. Har skaffet mange fine bøker jeg bruker som pynt. Kanskje litt vel mange, men de blir fine når jeg får kjøpt meg bokhylle.. hehe.

    Enig i at loppemarkeder i byen kan bli litt slitsomme.. Pleier derfor heller å kjøre litt ekstra langt for å dra litt på "landet". Anbefaler loppemarkeder i Vestfold, det er litt mindre knuffing der.

    Bruk feks www.loppiser.no og loppemarked.info til å få oversikt. Mange småloppiser der også. Lykke til videre :)
    Mvh Emilie

    SvarSlett
  9. Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...