tirsdag 2. juni 2015

Sommer på bordet // Summertime crochet coasters



Nå er det lenge siden sist, og jeg er så glad for at dere er flere som stadig kikker innom selv om det går lenge mellom hver gang! At det har vært stille her inne betyr ikke at jeg har ligget på latsida, snarere tvert om. Nå i vår har jeg nemlig hekla en hel masse og kosa meg veldig med det. Noe etter andres oppskrift, sånn som jordbærene og iskremen (som jeg har tilpassa litt), mens andre ting har jeg laget oppskriften til selv. Siden juni foreløpig er like kald og grå som mai har vært vil jeg dele litt solskinn med dere i form av disse søte sommerlige brikkene. Kan du ikke hekle? Ikke fortvil, jeg har linka til noen fin-fine videoer som jeg i sin tid brukte for å lære meg å hekle. Ikke bry deg om at damene snakker engelsk, bare se hva de gjør så lover jeg at det går som en lek etter hvert! Mange syns det er vanskelig å lese oppskrifter. Her har jeg prøvd å skrive det litt mer ut enn hva som er vanlig. Tips: Der hvor det står *blablabla* skal man gjenta det som står mellom stjernene ut runden. Masse lykke til, og spør hvis det er noe som er uklart!


Du trenger
Gjestal bomull sport
Heklenål 3,5

Sånn gjør du

  1. Lag en magic circle med 7 masker (7)
  2. Start med å lage 2 luftmasker (heretter kalt lm, tilsvarer en stav) og hekle 1 stav i masken du er. Deretter økes i hver maske ved å hekle 2 staver i hver gjennom runden. Avslutt med en kjedemaske (kjm) i den siste luftmasken fra starten av runden sånn at alle stingene blir like høye (14)
  3. 2 lm og 1 stav i første maske. Deretter øk i hver maske ved å hekle to staver i hver. Avslutt med kjm (28)
  4. 2 lm. Øk i annenhver maske ved å *hekle 1 stav, deretter 2 staver i neste maske*. Avslutt med en kjm (44)
  5. 2 lm. Hekle 1 stav i første deretter øk ved å hekle 2 staver i neste. *Hekle 1 stav i neste to masker, deretter øk ved å hekle 2 staver i neste*. Klipp og fest tråden. (56)

Fruktmønsteret lages ved å bytte farger underveis og brodere frø på melonen og kiwien, og skiver på sitrusfruktene etterpå. Siden jeg har brodert ble ikke baksida veldig fin så jeg lagde bakside. Da ble de litt tjukke og passer kanskje bedre som gryteunderlag, så en mulighet er for eksempel å sy på en bakside av filt eller annet stoff i stedet. Lurer du på hvordan jeg lagde hull til sugerøret på "lokket"? Jeg lot bare være å stramme inn magic circle'n mer enn at det var plass til et sugerør.

English recap

You'll need
Gjestal bomull sport or other cotton yarn of your liking
4/E hook (US) / Hook 9 (UK)

This is what you do




  1. Make a magic circle with 7 stitches (7)
  2. Start off doing to chain stitches (ch) and make a double crochet (dc) in the first stitch. Increase by doing two dc in each stitch all around. Finish off by making a slip stitch (sl) in the second ch from the beginning of your round (14)
  3. Ch 2 and dc 1 in your first stitch. Increase by doing 2 dc in each stitch. Sl in second ch (28)
  4. Ch 2. Dc 2 in next stitch. Increase in every other stitch by *dc 1 in first, then dc 2 in next*. Sl in second ch (44)
  5. Ch 2. Dc 1 in next stitch and dc 2 in third. Increase by *dc 1 in next two, then dc 2 in third*. Fasten off (56)
The fruit pattern is made simply by changing colors, and the seeds and slices are embroidered on after. Since the backside isn't that pretty after doing the embroidery I made a backside using the same pattern. It made them quite thick so I think they might work as small potholders, but if I'm going to make more to use as coasters I'm going to do a felt lining. The hole for the straw on the one I used as a glass top I made by not tightening the magic circle properly. I hope you find the pattern useful, and please feel free to contact med if there's anything!

Lina

5 kommentarer:

  1. Så kjekt med et livstegn! Været har ikke vært helt på topp, men som en sa på radioen i dag: det er nå lite mygg da.... Selv teller jeg ned til sommerferie: bare åtte arbeidsdager igjen!

    SvarSlett
  2. That is an extremely smart written article. I will be sure to bookmark it and return to learn extra of your useful information. Thank you for the post. I will certainly return.

    SvarSlett
  3. Så søte og så sommerlige! Vi har ikke akkurat hatt så mye sommer her på vestlandet, så føler jeg burde lage noe sånt som det her bare for å understreke hvilken årstid det faktisk er hehe

    SvarSlett
  4. dette er imponerende på så mange nivåer at jeg ikke har ord! Du er så flink og jeg er så takknemlig for å ha deg som min læremester.

    klem!

    SvarSlett
  5. Helt borte fortsatt? Jeg er tilbake litt, det ble huskjøp og dermed behov for utløp og samlingssted for alle tanker og ønsker...

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...